La semana del 15 al 18 de mayo de 2019 han participado en CIDET 9 docentes, personal de coordinación y expertos TIC para asistir al curso «New ICT based learning models» (Nuevos modelos de educación basadas en TIC) dentro del marco del proyecto «EdExNet – An Educational Network of Experts for Implementation of digital teaching». Durante estos 4 días, hemos tenido la oportunidad de formar a nuestros colegas de la Università delle LiberEtà FVG (de Údine, Italia) acerca de los siguientes aspectos:

La  importancia de las competencias digitales en los estudiantes, pero también para los profesores, quienes con ayuda de un dinamizador tecno-pedagógico pueden diseñar nuevas actividades basadas en las tecnologías de la información y comunicación (TICs), y de este modo, hacer que el aprendizaje sea más experiencial, útil, y provechoso. El profesor (que puede ser de cualquier materia) debe ser consciente de las potencialidades de la educación mediada por la tecnológia. Este es el primer paso y que debe transmitir al estudiante, haciéndole partícipe del placer y disfrute de las TICs.

Hemos enseñado diferentes webs y herramientas TICs para que puedan usarlas en sus clases, tanto en clases presenciales como online. Hacemos posible que el estudiante adquiera otras habilidades tales como creatividad, resolución de problemas, comunicación, trabajo en equipo, etc.

Finalmente, otro gran bloque nos ha permitido enseñar métodos, pedagogias, técnicas y entornos de eLearning, con numerosos ejemplos, donde los profesores han podido aprender y adoptar aquello que más les haya interesado para sus propias asignaturas.

La educación con las TIC encierra un tesoro, y esperamos que gracias a este curso Erasmus KA1 haber inspirado a nuestros compañeros de Udine en el uso de las TIC educativas con nuevos métodos y propuestas.

El temario que henos impartido ha sido:

    • Introduction
      • The web 2.0; the collaborative Internet
        • Recent history of the web (2000 till present)
        • The web 2.0 principles, comparison with web 1.0
        • The role change of the surfer, new tools and services
      • The net-citizen
        • Basic use of the net
        • Virtual communities principles (generators, consumers; creators, readers; followers)
        • Identity and security principles, awareness
        • The user-power, networking and the data creation, flow and improvement.
        • Moving from e-adoption to e-inclusion; from expertise to experience
      • The first web 2.0 tools
        • Blogs, wikis and twitter principles, potentialities, advantages
        • Knowledge flow, link and valorisation.
      • From adoption towards Digital inclusion. Roadmap
    • Digital Skills and Competences
      • DigComp for learners, DigCompEdu for educators, and “Learning Organisations”
      • Learning models
        • Formal, non formal and informal.
        • The design of Learning Management Systems (formal)
        • Net-based guided learning activities (no-formal)
        • Routines and interactions (informal)
      • From the classroom to the net: new skills and activities
        • Skills and competences required for the trainer
        • Potentialities (skills and competences) for the learner.
      • Transversal skills for learning
        • Groups at risk
        • Soft skills
        • Entrepreneurship
        • Adults and Senior learners

    • eLearning contexts
      • New environments and services for learning
      • New roles: content designer, facilitators and educational advisors
    • The learning roadmap
      • From reader to active citizen
      • from individual author to collaborative author
      • Skills Awareness, critical thinking,
      • E-inclusion
    • New tendencies
      • The ubiquitous internet (tablet, smartphone)
      • The recent systems and tools for learning (MOOCS, blended systems, gadgets)

    • Applied pedagogies to digital didactics
      • Requirements (skills competences needed, framework)
      • Andragogy
      • Constructivism
      • Connectivism

    • eLearning design
      • Environments and activities examples
        • In classroom as supporting
        • Before/After classroom
        • Blended / online
      • Process-based learning vs results-based learning
      • Hard skills vs Soft skills, approaches for permeability
      • Assessment of soft skills,

    • Practical workshops about ICT-based tools in following fields
      • Creativity and collaboration
      • Learning in the net
      • Web services and practises (I)
        • Example of long-term tools as blogs and wikis for learning
        • Practises: learning by research, learning sharing. Methodology
        • Lessons learnt; weaknesses, potentialities.
      • Web services and practises (II)
        • Specific tools available for creativity, collaboration and sharing on the net
        • Practises: brainstorming, knowledge building, voting, sharing and improving (feedback)
        • Serious games
        • Lessons learnt; weaknesses, potentialities

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